Årets julegave !

Gi bort en deltagelse i Fjellmaraton 2015 og vær med på trekningen av et par Asics Gel Kayano blant de som melder seg på før nyttår.

T3N2N_3290

Et deltagerebevis i Fjellmaraton 2015 er som et Kinderegg, tre ting på en gang. Det vil for det første gi gavemottakeren en fantastisk opplevelse på Beitostølen lørdag 30. Mai, for det andre vil det gi et godt påskudd for å trene i fem måneder fram mot arrangementet og ikke minst, for det tredje, sjansen til å vinne et par joggesko i toppklasse fra vår hovedsponsor Asics.

Vi trekker rett over nyttår blant de som har meldt seg på innen det gamle året ebber ut !

Og når vi sier distanser for alle, så mener vi det !

Lenger ned på siden kan du lese litt om halvmaraton- og minitondistansen. Nå skal vi ta for oss de andre tre distanse i Fjellmaratonarrangementet.

Vi starter med maraton. Distansen for gladiatorene og de ekte langdistanseløperene. En av Norges mest spektakulære og eksotiske maratonløp, men allikevel ikke mer enn ca 10 minutter drøyere enn de flatere maratoarrangementene rent tidsmessig. Den ensommes kamp mot elementene.

Fjellmaraton Beitostølen

 

De første ti km er nærmere flatt fram til Gjendesheim ca 950 moh før man starter stigningene opp mot Vargbakken på 1100 moh. Fra 29 til 25 km til mål blir de igjen flatere fram til Heimdalsmunningen på 1160 moh før det stiger opp mot Valdresflya på nesten 1400 moh. Der kommer du inn i halvmaratonfeltet som gjør deg selskap hele veien til må fra Valdresflya og ned til Beitostølen.

For deg som synes asfaltløping er drepen er Fjellbukken din distanse. Ti kilometer på sti, grusvei og kjerrevei i stølsområdene rundt Beitostølen gir løperene en flott opplevelse i vårsola. Starten foregår nede på skistadion 820 moh og går i småkupert lettløpt terreng, passerer 960 moh som løypas høyeste punkt etter ca 6,5 km og ender opp på Beitostølen sammen med andre distansene på 900 moh.

Er du elleve år eller yngre kan du delta i Fjelltassen som er barneløpet vårt. Starten foregår en km oppe i de andre traseene på et tidspunkt som gjør at mor eller far har gjort ferdig sitt løp og kan følge den håpefulle under barneløpet hvis det er behov for det.
Fjellmaraton II

Dette er Kristen Aabys treningshverdag

Kristen Aaby er en av landets desidert sprekeste menn i den tøffe 50-årsklassen, han driver eget firma og hevder seg like godt gjennom hele året.

http://www.langrenn.com/?cat=1743&id=5596898
portrett-14-01-f-privat

 

 

 

 

 

 

 

Kristen Aaby går raskere enn de fleste på ski og løper bedre enn mange hardtsatsende løpere. Hemmeligheten ligger i jevn og hard jobbing gjennom mange år.

- Treninga er veldig enkel. På sommeren er det det løp og vinteren kun ski. Av og til kan en økt på løpemølla erstatte en skiøkt hvis forholdene er dårlige, forteller Aaby.

Det er sjelden veldig mye trening som preger hverdagen til supermosjonisten. Ukene inneholder stort sett 10-12 timer trening, men øktene er effektive.

- Nå de senere årene har det blitt få rulleskiturer. I år har det blitt loggført kun 4 turer. Styrketrening blir heller ikke prioritert, selv om både styrke og rulleski er lurt å få med inn i treninga, erkjenner Kristen.

Favorittøkt
Mannen som hevder seg i alt han stiller opp i, liker å trene i kjente omgivelser og i eget selskap.

Allmannsåsen har blitt besøkt over 150 ganger i sommer og hver eneste tur går over det høyeste punktet på åsen.

- Favorittøkta på sommeren er opp til toppen av nevnte ås og ned igjen i god flyt. Ellers blir det god variasjon i moderate turer rett under syregrensa og rolige turer, opplyser den spreke veteranen.

5-6 x 5 minutter
– Selv om det ikke blir mange rulleskiturer eller styrkeøkter er ski fremdeles en god idrettsgren, sier Kristen.

Det blir mange rolige turer i Finnemarka. Av og til gjennomføres ”Aabydrag”. Dette er 5-6 knallharde intervaller på 5 minutter hver i motbakke.

Mannen som er født i 1961 hevder at grunnlaget fra tidligere år med halvharde langturer på ski, fremdeles ligger som en veldig god grunnmur i bunn.

- Blir tøffere og tøffere
Motivasjonen holdes ved like av å ta ting på sparket og ikke ha noen konkrete mål, men kjenne at en løpetur eller skitur kan gjennomføres i god fart uten å bli utslitt.

- Tidligere var det mest ski og det som hadde hovedfokus. Nå er løping litt mer artig og ikke fullt så tidkrevende. Derfor brukes sommeren til å bli best mulig til å løpe og vinteren til å hevde seg høyt oppe i skisporet, sier Aaby.

- Målet er først og fremst ikke å prestere dårligere enn tidligere år, men det blir tøffere og tøffere å gjennomføre, flirer den spreke mannen.

Treningsøktene gjennomføres stort sett alene. Enkelte fellestreninger er uansett artig å få med seg.

Birken og New York Marathon
Aaby driver egent firma og finner tid til trening på dagtid eller tidlig ettermiddag. På denne måten er timene på kvelden ryddet for oppfølging på hjemmeplan.

- Birkebeinerrennet er i dag favorittkonkurransen med ski på beina. Tidligere år stod både NM og Vasaloppet høyt i kurs. I sommerhalvåret er lokale skogsløp og Fjellmaraton over Valdresflya de beste konkurransene å delta i, forteller Kristen.

- Det har også blitt noen maratonløp i utlandet de siste årene. New York City marathon må bare oppleves. Stemningen er helt utrolig. I Norge er fokuset blitt for prestisjefylt og alle jager gode plasseringer. I utlandet er selve gjennomføringen det alle husker og hvor stort det er å komme seg til mål. Mestringsfølelsen er en helt annen i andre land, mener Kristen.

Med kontrollmålte løp fra 5- til 10 kilometer, får Kristen Aaby til en hver tid en indikasjon på hvordan formen er og hvor god utholdenheten er før en ny skisesong.

Vi har distanser for alle !

Løpssesongen 2014 går mot slutten. I Oslo på lørdag løp over 25.000 løpere i Oslo’s gater under Danske Bank Oslo Maraton. Nå starter treningen mot nye mål. Ett av disse målene kan være Fjellmaraton på Beitostølen lørdag 30.mai 2015.

Sofaløper

Fjellmaraton har løyper for alle. Mellom meterhøye brøytekanter i frisk fjelluft kan du velge en halvmaraton med start 1400 moh og mål på Beitostølen 900 moh. En ideell trase for ny personlig rekord, ditt første halvmaraton eller come-backet etter skade- eller sykdomsavbrekk.

Hvis 21 km blir for langt er Miniton din distanse. 7 km i bjørkebeltet på vei ned fra veien under Bitihorn til målet på Beitostølen. Der vårsola varmer og den umerkelige utforbakken fra start på 1100 moh ned til Beitostølen gir deg følelsen av å fly.

Om du løper fort, jogger eller ønsker å gå Fjellmaraton garanterer vi deg plass i et startfelt som er en herlig miks av vårkåte ungdommer, rutinerte veteraner og debuterende amatører. Vi har plass til alle og den nylagte asfalten bare ligger der å roper på nærkontakt med joggeskoene dine.

Velkommen til fjells !

Hold av 30. Mai 2015 !

Vi har åpnet påmeldingen til Fjellmaraton 2015 med to nyheter for dere deltagere. For de yngste deltagerne på maraton og halvmaraton har vi innført junior- og ungdomsklasser. For de eldste deltagerne på Miniton og Fjellbukken har vi valgt å lage femårsklasser for å gjøre konkurransene mere rettferdig rent aldersmessig. Vi håper disse endringene kan gjøre Fjellmaraton ytterligere attraktivt for våre løpere. Vi minner dere samtidig på at det er rimeligere startkontingent på alle distanser fram til nyttår !
Fjellmaratonstart

Sommeridyll på Beitostølen

Husker du startområdet for Fjellbukken? Der er det nå rigget til et helt annet løp, med mye lyd og flotte artister for årets Trollrock i perioden 24-27 juli. Hva med en treningsløpetur på formiddagen og Trollrock på kvelden? Her har du programmet.

Som du også ser på våre sider er de nå oppdatert med informasjon om fjellmaraton 2015, så ta en titt. Det er ikke klart for påmelding enda, men vi kommer ut med mer info så snart det er klart.

Vi ønsker dere en fortsatt herlig sommer!

Trollrock

Trollrock

Hva med en løpetur opp Bitihorn ? Bitihødn Upp

Takk for et herlig gjennomført Fjellmaraton, dere imponerte med flotte prestasjoner. Men vi kan jo ikke ligge på latsiden, og hvis du har lyst på et skikkelig motbakkeløp, trene litt alternative muskler, så har du muligheten nå til helgen.

På lørdag 22 juni går løpet Bitihødn Upp av stabelen,  og her kan dere gi de påmeldte litt konkurranse.  Gå inn her for å se mer om løpet: Bitihødn Upp

Overnatting kan du få bla hos Grønolen Fjellgard som også er medarrangør, eller på Beitostølen Resort.

Skjermbilde 2014-06-20 kl. 15.43.27